The Chains, The Searchers-tributeband
HOMEPAGE INFO 1964 - 1972 1981 - 2005 2006 - heden CD THE SEARCHERS MERSEYBEAT FOTO'S GASTENBOEK

Opmaat naar de sixties
Het Glen Miller-orchestra tijdens een opname in de BBC-studio Eerst was er niets. Eeuwen lang moesten jonge mensen het doen met een vlottere en vrolijker versie van muziek die door volwassenen voor volwassenen werd gespeeld. Nog in de tweede wereldoorlog werden de troepen vermaakt door bigbands met zang van gearriveerde zangers en zangeressen. Het orkest van Glenn Miller was in die oorlogsjaren de absolute topper met dagelijkse uitzendingen via de BBC. Fantastische muziek - ook nu nog - en gelukkig met graagte geapprecieerd door de jonge soldaten. Maar daarmee werd wel echt een tijd gemarkeerd waarin jonge mensen werden verondersteld zich als volwassenen te gedragen.



Muziek voor jonge mensen tijdens de oorlogsjaren
Het Glen Miller-Orchestra in de BBC-studio in 1943

Rock-'n-roll
Pas na de tweede wereldoorlog ontstond er een duidelijke afgescheiden muzikale cultuur voor jonge mensen. Rock-'n-roll was daar de eerste duidelijke uiting van. Volgens mensen die het kunnen weten werd de eerste Rock-'n-roll-plaat in de VS uitgebracht in 1951 door Jackie Brenston and his Delta Cats. Dat wist toen nog niemand, maar achteraf is dat zo bepaald. De grote stroming ontstond echter pas een paar jaar later met zangers/muzikanten als Chuck Berry, Fats Domino, Jerry Lee Lewis, Bill Haley en natuurlijk Buddy Holly en Elvis Presley. De namen zeggen al dat het bijna geheel een Amerikaans gebeuren was.
Buddy Holly and the Crickets na een opname in de BBC-studio Pas eind vijftiger jaren stonden er ook artiesten op in Europa van wie Cliff Richard and the Shadows het meest succesvol waren. Ofschoon Rock-'n-roll muzikaal feitelijk niet meer is dan een energiek soort blues met meer positief getinte teksten, is de invloed tot op de dag van vandaag merkbaar. Toch taande de populariteit zo rond 1960 aanzienlijk. De oude helden waren inmiddels dertigers en dat was voor de nieuwe jeugd heel oud. Tijd voor wat nieuws dus.



Buddy Holly and the Crickets in 1958 in de BBC-studio
(Het verongelukken van Buddy Holly in februari 1959
wordt door sommigen gezien als medeoorzaak van het
tanen van het Rock-'n-roll-tijdperk)


Merseybeat
Nieuwe muziekstijlen ontstaan voortdurend maar het kan soms jaren duren voor echt sprake is van een duidelijk waarneembare stroming. Eind 50-er jaren begon zich in de industriegebieden van centraal Engeland iets in beweging te zetten. Skiffle was de naam van een muzieksoort die ook al uit de VS was geïmporteerd, maar al stamde uit de 20-er jaren. Een hoogritmische muzieksoort - vaak met een banjo - maar waarin verder alles zich had verzameld wat het volk leuk vond. Kenmerkend is wellicht dat het vooral in de VS een armelui's soort muziek was. De arbeiders in Engeland hadden het ook niet breed en als de kids muziek wilden maken, dan moesten ze maar zien hoe Lonnie Donegan, voorloper van de Merseybeat ze dat deden. Skiffle bleek de oplossing. Maar het ontwikkelde zich tòch en er werden onder invloed van de in die jaren populaire gitaarbands - een uitvloeisel van de Rock-'n-roll - ook gitaren aangeschaft. Zo rond 1960 hadden zich in de regio tal van bandjes gevormd die een mengeling van skiffle, blues, rock-'n-roll en folk speelden. En voornamelijk coverden ze songs uit het verleden, maar wel op hun heel eigen manier. In de hele regio ontstond toen al de term 'Beatmusic" als gevolg van een vrij agressieve ritmeslag op de lage snaren van de gitaar in samenhang met het ritme van de bassdrum en met de nadruk op de derde tel van de maat. Vooral in de regio Liverpool ontstonden dergelijke bandjes in een viermansbezetting, twee gitaren, basgitaar, drums en veelal meerstemmige zang. In afwijking van de Rock-'n-roll hadden veel van die bandjes geen afzonderlijk leadzanger en deed er geen blazer mee.



Skiffle was een belangrijke stap op weg naar de Merseybeat
Veel van de latere beatbands waren fan van Lonnie Donegan,
de belangrijkste vertolker van die muzieksoort in Engeland


Toegangsbewijs Starclub Ook toen al speelden commerciële ontwikkelingen en belangen soms een opmerkelijke rol. In die zin dat één gebeurtenis kan leiden tot een reeks van gebeurtenissen. Want toen het eerste bandje uit Liverpool een contract had gesloten met de destijds befaamde Starclub in Hamburg en daar een uitzinnig succes had, toen wilde de manager als vervolg daarop alleen maar bands uit Liverpool over de vloer hebben. En toen het eerste bandje uit Liverpool een platensucces haalde (The Beatles), toen keken de platenbonzen eerst alleen rond in Liverpool. Want daar scheen 'het' te gebeuren.
Toegangskaartje Starclub 1963

In navolging van The Beatles kwam er een stoet van Liverpool-bands die eerst nationaal en vervolgens veelal internationaal succes hadden. The Searchers, The Swinging Blue Jeans, Gerry and the Pacemakers, The Merseybeats, The Fourmost, The Mojos en Billy J. Kramer and the Dakota's zijn wel de bekendsten. Een nieuwe muziekstroming was geboren en werd Merseybeat of Liverpool-sound genoemd. Ook zangeres Cilla Black liftte mee op de successen die de bands uit haar stad hadden. In de VS werd destijds gesproken over The Liverpool (ook wel British) -invasion. Het geeft de geweldige impact aan van de wereldwijde verovering. Pas nadat de Liverpool-bands zich gesetteld hadden kwam er aandacht voor bands buiten Liverpool en deden met name bands uit uit de regio Birmingham (Brumbeat) het goed.

Programma Beatnight 1963

Aankondiging op het randje
van oude en nieuwe muziek

De Merseybeat-hausse duurde slechts een jaar of twee, drie. De muziek was op zich nogal beperkt en alleen bands die tijdig de bakens durfden te verzetten wisten die korte periode te overleven. De Beatles groeiden uit tot unieke muzikale grootheden en The Searchers pasten hun muziekstijl grondig en tijdig aan. De successen van overige Merseybeat-bands droogden veelal nog voor 1965 op. Het einde van de beatmuziek kwam niet abrupt omdat er inmiddels bands uit heel Engeland doorbraken die allen weer hun eigen sub-stijl hadden. Het muzikale scala werd breder waardoor de Merseybeat als het ware nog slechts diende als basisidee. Opvolgers als b.v. The Kinks, The Annimals, The Who, The Hollies, Hermans Hermits, The Moody Blues en The Rolling Stones brachten zoveel differentiatie aan op het bestaande thema, dat de Merseybeat als het ware verwaterde. Toch moet het belang van die kortstondige periode op hoge waarde worden geschat want alle muziekstijlen die we tegenwoordig als 'Rock' aanmerken, zijn zonder twijfel een uitvloeisel van de Merseybeat.

En Nederland?
Hoes eerste LP Motions 1964 Hoe reageerde Nederland op al dat geweld uit Liverpool? Na de 'invasie' van de Merseybeat schoten de bandjes ook hier als paddenstoelen uit de grond. En natuurlijk moest het lijken op al die Engelse bands. Nationaal braken bands door als The Golden Earrings, The Motions, Q65, The Outsiders, The Cats en nog vele anderen. Ofschoon ze ook allemaal een ruime schare fans opbouwden en succesvol waren in hun optredens, kwamen ze de eerste jaren nauwelijks het staduim van na-aperij te boven. Alleen Golden Earring(!) en The Cats overleefden dat stadium. Het verschil zat hem vooral in de kwaliteit. Toen de Nederlands bands schoorvoetend begonnen, waren er in Engeland tientallen bands die al jaren op professioneel niveau musiceerden. Ze hadden zoveel meer optredens in hun bagage, ze waren de hele wereld al over getrokken, hadden vele singles en albums op hun naam staan en de bandleden waren gemiddeld minstens vijf jaar ouder. De vergelijking was ook gewoon niet eerlijk.


The Motions, hoes 1e LP 1964


Enschede
First Move single En hoe zat het dan in een stad als Enschede, de thuisbasis van The Chains? In Enschede bloeide in de jaren 1964 en 1965 een prima 'scene' op met heel veel bandjes en veel clubs, zaaltjes en andere hokken. Bands als The Honest Men, The First Move en The Rowdies deden in die voor Nederland nog prille beatperiode niet onder voor bands die landelijk al successen hadden. Honest Men single Ze maakten samen vele singles maar Enschede lag kennelijk op de verkeerde plek om tot nationale roem te kunnen leiden. Op een iets lager echelon telde Enschede nog een handvol bands die met succes in het hele land en (toenmalig West-) Duitsland optraden. Iets later echter telde Enschede in The Buffoons een band die nationaal tot de absolute top hoorde en in principe ook voor buitenlandse bands niet onder deed. The Buffoons hebben in de tweede helft van de sixties wel vele platensuccessen gekend.
The Buffoons single

Last updated 14.11.2015